De senaste åren har e-handeln exploderat och det är inte svårt att förstå varför. Nu kan företag nå kunder som de annars inte hade nått och får därför möjlighet att nischa sig inom specifika områden eftersom att målgrupperna blir större. På samma gång får kunderna möjlighet att köpa produkter som de tidigare behövt åka till en större stad eller i vissa fall ett annat land för att få tag på. Det gör att shoppingen på ett sätt blir mer demokratisk när olika produkter och varumärken är tillgängliga oavsett kundens postkod. Trots det finns det flera olika aspekter av butiksshopping som e-handeln aldrig kommer att kunna slå.

  1. Upplevelsen av varan

När du shoppar på nätet kan du bara använda ett enda sinne när du överväger att köpa en produkt, och det är synen. Oavsett om du ska köpa ett klädesplagg, en skål eller en hudkräm kan en bild aldrig slå hur det känns att faktiskt hålla i varan. I en butik kan du känna skålens tyngd, njuta av hur plagget känns mot kroppen och testa så att du inte får utslag av den nya krämen. När du har beställt hem en vara från internet och den inte stämmer överens med dina förväntningar kommer du dessutom att bli besviken – och behöva strula med att skicka tillbaka produkten.

  1. Bilder stämmer inte alltid överens med verkligheten

De flesta som har shoppat på nätet vet hur det är att sitta och fundera på hur det skulle vara att äga en viss produkt. Man dagdrömmer om hur snygg man kommer att känna sig i det nya plagget eller hur fint det kommer att bli hemma med den nya inredningsdetaljen. Till slut tar man steget och klickar hem varan – och gissa då förvåningen när bilderna inte alls stämmer överens med hur produkten ser ut i verkligheten! De som har varit med om den här situationen vet att man både känner sig besviken och irriterad.

  1. Expertis på plats

De flesta onlinebutiker har idag en utvecklad kundservice just för att de är medvetna om hur viktigt det är att kunna hjälpa kunderna så att de ska hitta rätt produkt som passar dem och deras behov. Ofta finns det möjlighet att både maila och chatta med säljaren. Trots det är det inte alltid som den virtuella kundservicen räcker till. För hur ska säljaren veta vilket plagg som passar kundens figur eller vilken soffa som känns lite för hård om de inte befinner sig i samma rum?

  1. Socialt umgänge

Människor är flockdjur och mår bra av att umgås med andra. E-handeln gör att vi blir mer isolerade när vi sitter framför en skärm istället för att gå på en shoppingrunda med en nära vän. Förutom att du kanske kommer hem med något fint gör butiksshoppingen att du blir socialt stimulerad – och med det en gladare person!

Vi är ledsna e-handeln! Oavsett hur innovativ och tillgänglig du än är så kommer du aldrig att kunna slå en hederlig gammal shoppingrunda!