Du har bara en chans att göra ett bra intryck. Det gäller inte bara för personer utan även i allra högsta grad för olika företag. Både hotell och restaurang är verksamhetsområden som bygger på att gästen ska ha en bra upplevelse. Det innebär att de första intrycket är oerhört viktigt, åtminstone om du vill ge personalen bra förutsättningar för att kunna skapa bästa möjliga gästupplevelse.
Inredning och kundservice
Det finns naturligtvis många viktiga faktorer när det kommer till en upplevelse. När de kommer till det första intrycket handlar det oftast om den allra första anblicken och det allra första mötet. Detta sätter höga krav på inredningsdesign och även på hur personalen beter sig. Det handlar även om varumärke och förväntningar. En gäst förväntar sig att en lyxrestaurang eller ett dyrt hotell håller en viss standard, även när det kommer till detaljerna. Det kan handla om att dörrarna ska ha mässingsskyltar, att inredningen ser glamorös ut eller att personalen är alert, kunnig, trevlig och hjälpsam i alla lägen.
Med ett öga för detaljerna
En detalj är en liten del av en större helhet. Det är när flera detaljer börjar stämma som gästerna verkligen märker av den höga nivån. Ibland kan en detalj vara skillnaden mellan framgång och fiasko. Att använda eleganta mässingsskyltar med gravyr är en detalj som i sig inte påverkar särskilt mycket. Ihop med flera andra detaljer, exempelvis en mjuk och fin matta i hallen och vacker inredning i rummet leder varje detalj till en ny, positiv överraskning. Vissa detaljer kan även särskilja dig från dina konkurrenter. En restaurang som kommer med varma handdukar för att låta gästerna tvätta händerna och sedan även bjuder på nybakat bröd gör sig själv en stor tjänst. Det är betydligt lättare att fortsätta hålla ett glatt humör uppe jämfört med att försöka vända på en sur min.
Alltid högsta möjliga nivå
Ju dyrare och ”lyxigare”, desto högre förväntningar kommer du att ha på dig. Ett bra första intryck handlar både om att infria förväntningarna och även att överträffa förväntningarna. I många fall är det svårt att veta vad som behövs för att kunna höja nivån. En stor del av hemligheten ligger i att hitta rätt partners och leverantörer. Det finns flera företag på marknaden som specialiserar sig på att hjälpa både hotell, restauranger och andra företag med viktiga detaljer. Du kan med fördel vända dig till ett skyltföretag för att köpa hem dina skyltar i Stockholm. Det finns även inredningsbyråer, restaurangkonsulter och många fler aktörer att använda sig av gör att höja sig de där extra snäppen. Det är väl värt att investera i förbättring eftersom det attraherar fler och bättre gäster, vilket i sin tur ökar lönsamheten.