Lojalitetsprogram är ett effektivt sätt att se till att att sälja mer och se till att dina kunder förblir lojala. Om du är tveksam till att investera i ett lojalitetsprogram så listar vi 10 anledningar till varför du bör göra det:
- Kunderna kommer tillbaka
Genom att skaffa ett lojalitetsprogram ger du dina kunder en anledning att komma tillbaka, annars finns risken att de besöker er butik en gång och sedan försvinner.
- Skapar psykologisk spärr
Kanske har du kunder som har tidigare har köpt varor ett flertal gånger men som sedan lämnat dig. Lojalitetsprogrammet skapar en psykologisk spärr hos kunderna som gör att de hellre återkommer till dig istället för att vända sig till dina konkurrenter.
- Kunderna köper oftare
Med ett lojalitetsprogram får du närmare kontakt med kunderna, vilket gör att du kan skicka ut specialerbjudanden och få dem att tänka på dig oftare än vad de annars hade gjort. Det gör att när de väl ska köpa en vara kommer de att köpa den från dig och ingen annan.
- Dina konkurrenter har lojalitetsprogram
Om alla dina konkurrenter har lojalitetsprogram finns det troligen en anledning till det. Om du väljer att inte skaffa ett bör du vara helt säker på vad anledningen till det är.
- Du lär dig mer om kunderna
Genom att du har en närmare relation till dina kunder får du reda på vilka de är och vad de har för behov. Det gör att du kan skräddarsy erbjudanden till olika kundgrupper.
- u säljer mer
Med information om kunderna kan du utveckla ditt utbud och marknadsföra på ett sätt som passar dem. Det gör att du kan ge erbjudanden om produkter som kunderna i vanliga fall inte hade köpt.
- Du förbättrar dina bild hos kunderna
Kunder som är i ett lojalitetsprogram tycker oftast bättre om leverantören än kunder som inte är det. Det i sin tur bidrar till att kunderna kommer att rekommendera företaget till sina vänner och bekanta.
- Kunderna blir positivt överraskade
Med lojalitetsprogram är det enklare för dig att överraska kunderna. Ett härligt specialerbjudande på kundens födelsedag kommer att göra så att kunden tycker ännu bättre om dig.
- Kunderna slutar lämna dig
Med ett lojalitetsprogram kan du fråga kunderna om feedback. Det gör att du vet vad du ska förbättra och på det sättet kommer kunderna att stanna hos dig.
- Du får ett bättre rykte
Ett lojalitetsprogram visar att du bryr dig om dina kunder – vilket bidrar till rekommendationer och att du får en bättre image.
Ett lojalitetsprogram är med andra ord ett utmärkt sätt för dig att få en närmare och starkare kontakt med dina kunder. Det är en enkel investering som i slutändan kommer att löna sig för dig samtidigt som kunderna blir glada.